Optymalizacja konwersji — jak działa i co obejmuje?

CRO (conversion rate optimization) w tłumaczeniu z języka angielskiego oznacza optymalizację konwersji. Celem tej usługi jest zwiększenie liczby konwersji na Twojej stronie internetowej i zwiększenie zysków.

Jak działa CRO?

Aby jasno zrozumieć, jak to działa, oto przykład:

Celem Twojej strony może być podjęcie określonych działań — wysłanie zapytania, zakup jakiegoś produktu, zapisanie się na newsletter itd. Aby wypromować swoją stronę, uruchamiasz reklamy, a żeby określić ich skuteczność, ostatecznie obliczasz CR (współczynnik konwersji) — jeśli z 1000 osób, które weszły na Twoją stronę, tylko 3 popełniły docelową akcję, współczynnik konwersji wynosi 0,3%.

W pewnym momencie będziesz chciał zwiększyć ten wskaźnik. Tutaj są dwie ścieżki rozwoju:

Najczęściej właściciele stron internetowych wybierają pierwszą opcję, nie biorąc pod uwagę, że duży ruch to duży wydatek, który nie gwarantuje, że spośród 100000 osób wszystkie wykonają docelową akcję.

Oczywiście liczba konwersji wzrośnie i będziesz miał 300 kupujących na 100 000 użytkowników, natomiast współczynnik konwersji pozostanie na tym samym poziomie.

Teraz sprawdźmy, co się stanie, jeśli wybierzesz drugą opcję:

Specjaliści przede wszystkim pracują z Twoją stroną, starając się uczynić ją jak najbardziej wygodną i zrozumiałą dla użytkowników, czyli głównym celem nie jest zwiększenie ilości ruchu, tylko uzyskanie maksymalnej ilości akcji docelowych od już istniejących. To znaczy, że za ten sam budżet reklamowy otrzymujemy teraz więcej konwersji.

Co obejmuje optymalizacja konwersji?

Aby wyjaśnić, dlaczego CRO jest tak skuteczne, wystarczy zrozumieć, jak są etapy działalności i na czym polega optymalizacja konwersji.

  1. Pierwszym i najważniejszym etapem jest wyznaczenie jasnego i konkretnego ograniczonego w czasie celu. Żadnych abstrakcyjnych pojęć, tylko jasne liczby, wskaźniki i terminy (najlepiej trzymać się tej zasady w każdej dziedzinie).
  2. Kompleksowa analiza projektu — nisza, grupa docelowa, konkurencja. Jest to niezbędne, aby wiedzieć, na co w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę podczas pracy ze stroną internetową i postawić właściwe hipotezy.
  3. Budowanie hipotez. Głównym celem jest zrozumienie, jak użytkownik czuje się w interakcji z Twoją witryną, co przyciąga go do zakupu, a co go do tego zniechęca. Dla sklepów internetowych mogą to być różne testy stron katalogowych, koszyków, filtrów, strony głównej. Natomiast  dla stron z usługami może to być optymalizacja formularzy zamówień, treści, menu strony itd.
  4. Testy A/B. To właśnie one pozwalają zrozumieć, która hipoteza ostatecznie przynosi efekty, a która nie. Żaden ekspert nie jest w stanie z góry powiedzieć, co dokładnie sprawdzi się na Twojej stronie, takie wnioski można wyciągnąć dopiero po analizie jakościowej i testach. Split testy przeprowadza się z wykorzystaniem narzędzia Google Optimize oraz zasobów własnej strony internetowej. Po prostu tworzysz identyczną stronę jak ta, którą zamierzasz testować, i zmieniasz kilka niezbędnych elementów — napisy, obrazki, wezwania do działania i tak dalej. Google Optimize po prostu pokazuje Twoim użytkownikom Twoje strony jedna po drugiej, aby zobaczyć, która z nich działa najlepiej.
  5. Ocena wyników. Korzystając z uzyskanych statystyk, ustala się najbardziej efektywną wersję strony i dopiero po wykonaniu wszystkich poprzednich kroków zmiana jest wdrażana na stałe.

Comments are closed.